blog_linkedinboost

Boost je Linkedin profiel in 3 stappen

LinkedIn is een onmisbare tool voor recruiters. Met een professioneel profiel krijg je sneller het vertrouwen van interessante kandidaten. En ook wie op zoek is naar een job houdt best zijn LinkedIn-profiel up-to-date. Boost je LinkedIn profiel met deze drie tips en verhoog je kans op nieuwe, interessante connecties.

Het belangrijkste doel van LinkedIn is netwerken. Connecteer je met iemand, dan heb je indirect ook toegang tot zijn of haar hele LinkedIn-netwerk. En dat is superinteressant, ook op lange termijn. Een sterk LinkedIn-profiel vergroot de kans op interessante connecties. Het kost wat tijd om je profiel te professionaliseren, maar je zal snel merken dat het loont. 

1. Kies een professionele foto 

Begin bij het begin: kies voor je profiel een professionele foto. LinkedIn is Facebook niet. De foto die je op je profiel zet heeft daarom best een zakelijke uitstraling. Dus: geen vakantiefoto’s, party pictures of gezellige gezinskiekjes. 

Wie een foto toevoegt aan zijn LinkedIn-profiel verschijnt tot 7x vaker in de zoekresultaten. En dat is toch wat je wil: gevonden worden!

Een goede profielfoto:

  • is recent en toont je zoals je bent
    Jouw profiel toont je zoals je bent en zoals je er nu uit ziet. Liet je je haar kort knippen? Draag je sinds kort en bril? Pas dan zeker je foto aan. Liefst kies je elk anderhalf jaar een nieuwe foto, zo blijven mensen nieuwsgierig naar jou en je profiel.
  • heeft het juiste formaat en is van goede kwaliteit
    De afmeting van een LinkedIn-profielfoto is 400×400 px.
    Wil je echt een goede foto, vraag dan een professionele fotograaf. Heb je dat budget niet, dan kom je al een eind met een goede digitale camera en een statiefje. 
  • bestaat voor minstens 60% uit je gezicht. De profielfoto’s op LinkedIn zijn relatief klein. Zorg er dus voor dat de essentie – je gezicht – onmiddellijk te zien is. Lach op de foto en kijk met een open blik in de camera.

Wil je eens testen of jouw profiel Linkedin proof is? Log via Snappr in en je krijgt een uitgebreide analyse van jouw profielfoto.

Boost je LinkedIn profiel: Jana's profielfoto scoort een 71 op 100
Jana’s profielfoto scoort 71 op 100 volgens Snappr

2. Schrijf een heldere headline

Samen met je profielfoto bepaalt de headline de eerste indruk die profielbezoekers van je krijgen. Vaak staat in de headline de functietitel die iemand heeft, maar je kan veel meer uit die 120 tekens tekst halen.

Boost je LinkedIn profiel door bijvoorbeeld de expertisedomeinen te benadrukken waarmee je wil uitpakken. Of geef informatie waarop je wil gevonden worden.

Veel recruiters zoeken via boolean search op functietitels, competenties of expertisedomeinen. Door deze al in je headline te vermelden, stijgt de kans dat interessante (potentiële) connecties je vinden en een kijkje komen nemen op je profiel.

De headline van Patricia laat duidelijk zien waar haar expertise ligt.

3. Pas je URL aan

Deel je je contactgegevens via mail of op een andere manier? Dan voeg je daaraan best ook een link naar je LinkedIn-profiel toe. Maar heel vaak is die URL een combinatie van cijfers en letters en dat komt niet zo professioneel over. Gelukkig kan je die URL aanpassen en er je naam aan toevoegen.

Een persoonlijke LinkedIn url is essentieel om professioneel over te komen en om sneller gevonde te worden.
Patricia heeft een persoonlijke, duidelijke en professionele profiellink.

Met een persoonlijke profiellink word je ook weer sneller gevonden. De kans dat potentiële kandidaten of andere interessante contacten je toevoegen aan hun netwerk is des te groter! De link pas je aan in een aantal simpele stappen. LinkedIn heeft hier zelf een stappenplan voor op deze pagina.

Conclusie: de basics goed hebben heeft een grote impact

Een professionele profielfoto een geweldige manier om een goede eerste indruk te maken en om te laten zien dat je een professional bent. Daarnaast kan een aantrekkelijke banner bijdragen aan de herkenbaarheid en het imago van je persoonlijke merk. Ten slotte kan het hebben van een gemakkelijk te onthouden en te delen persoonlijke profiellink je helpen om meer zichtbaarheid te krijgen en om in contact te komen met potentiële werkgevers.

Kortom, door aandacht te besteden aan deze drie aspecten van je LinkedIn-profiel kun je jezelf effectief in de markt zetten en een sterk professioneel merk opbouwen. Het is daarom de moeite waard om wat tijd te investeren om ervoor te zorgen dat je profielfoto, banner en persoonlijke profiellink opvallen en indruk maken. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer kansen en succes in je loopbaan als recruiter.

Meer gratis kennis?

Schrijf je in voor onze learning lunches

Jij hebt het talent,
wij regelen de rest!

Bij The Recruiters Academy kan je terecht als starter, junior én doorwinterde professional voor opleidingen, coaching en ondersteuning in alle recruitment processen. Je vindt bij ons dus de beste opleidingen voor recruiters.

Ben je gestart in je eerste baan als recruiter of al een ervaren professional, iedereen kan op eigen tempo bijleren via een uitgebreid aanbod aan praktische en onmiddellijk toepasbare opleidingen.

Voor jezelf of voor je medewerker, The Recruiters Academy is de plek waar jij als HR professional kan blijven groeien en ontwikkelen.

Vergelijkbare berichten