Boost je Linkedin profiel in 3 stappen
/ / Boost je Linkedin profiel in 3 stappen

Boost je Linkedin profiel in 3 stappen

LinkedIn is een onmisbare tool voor recruiters. Met een professioneel profiel krijg je sneller het vertrouwen van interessante kandidaten. En ook wie op zoek is naar een job houdt best zijn LinkedIn-profiel up-to-date. Met deze drie tips boost je je LinkedIn-profiel en verhoog je de kans op nieuwe, interessante connecties.

Het belangrijkste doel van LinkedIn is netwerken. Connecteer je met iemand, dan heb je indirect ook toegang tot zijn of haar hele LinkedIn-netwerk. En dat is superinteressant, ook op lange termijn.

Een sterk LinkedIn-profiel vergroot de kans op interessante connecties. Het kost wat tijd om je profiel te professionaliseren, maar je zal snel merken dat het loont. 

1. Kies een professionele foto 

Begin bij het begin: kies voor je profiel een professionele foto. LinkedIn is Facebook niet. De foto die je op je profiel zet heeft daarom best een zakelijke uitstraling. Dus: geen vakantiefoto’s, party pictures of gezellige gezinskiekjes. 

Wie een foto toevoegt aan zijn LinkedIn-profiel verschijnt tot 7x vaker in de zoekresultaten. En dat is toch wat je wil: gevonden worden!

Een goede profielfoto:

  • is recent en toont je zoals je bent
    Jouw profiel toont je zoals je bent en zoals je er nu uit ziet. Liet je je haar kort knippen? Draag je sinds kort en bril? Pas dan zeker je foto aan. Liefst kies je elk anderhalf jaar een nieuwe foto, zo blijven mensen nieuwsgierig naar jou en je profiel.
  • heeft het juiste formaat en is van goede kwaliteit
    De afmeting van een LinkedIn-profielfoto is 400×400 px.
    Wil je echt een goede foto, vraag dan een professionele fotograaf. Heb je dat budget niet, dan kom je al een eind met een goede digitale camera en een statiefje. 
  • bestaat voor minstens 60% uit je gezicht. De profielfoto’s op LinkedIn zijn relatief klein. Zorg er dus voor dat de essentie – je gezicht – onmiddellijk te zien is. Lach op de foto en kijk met een open blik in de camera.

Wil je eens testen of jouw profiel Linkedin proof is? Log via Snappr in en je krijgt een uitgebreide analyse van jouw profielfoto.

De profielfoto van Jana haalt een degelijke score. Als je naar onder door scrolt, zie je meteen waar het schoentje knelt.

2. Schrijf een heldere headline

Samen met je profielfoto bepaalt de headline de eerste indruk die profielbezoekers van je krijgen. Vaak staat in de headline de functietitel die iemand heeft, maar je kan veel meer uit die 120 tekens tekst halen.

Benadruk bijvoorbeeld de expertisedomeinen waarmee je wil uitpakken of geef informatie waarop je wil gevonden worden.

Veel recruiters zoeken via boolean search op functietitels, competenties of expertisedomeinen. Door deze al in je headline te vermelden, stijgt de kans dat interessante (potentiële) connecties je vinden en een kijkje komen nemen op je profiel.

De headline van Hester laat duidelijk zien waar haar expertise ligt.

3. Pas je URL aan

Deel je je contactgegevens via mail of op een andere manier? Dan voeg je daaraan best ook een link naar je LinkedIn-profiel toe. Maar heel vaak is die URL een combinatie van cijfers en letters en dat komt niet zo professioneel over. Gelukkig kan je die URL aanpassen en er je naam aan toevoegen. Zo word je ook weer sneller gevonden en vergoot je de kans dat potentiële kandidaten of andere interessante contacten je toevoegen aan hun netwerk!

Wil je nog meer tips om van je LinkedIn-profiel een All Star-profiel te maken? Schrijf je dan nu in voor onze Masterclass Rekruteren via LinkedIn.

_Element2_rood

Rekruteren kan je leren!

Rekruteren kan je leren, daar zijn wij rotsvast van overtuigd. The Recruiters Academy ontwikkelde daarom interessante, praktische en onmiddellijk bruikbare opleidingen, toolkits, lifesavers en andere resources.

Gelijkaardige berichten