Sourcing – strategisch zoeken naar de beste match
| |
/ / Sourcing – strategisch zoeken naar de beste match

Sourcing – strategisch zoeken naar de beste match

Post & pray? Da’s passé!

Een vacaturetekst plaatsen en wachten tot de geschikte kandidaat je mailt? Dat kan, maar het is vaak niet voldoende. Vooruitziende recruiters gaan verder. De krapte op de arbeidsmarkt en het grote aantal latente werkzoekenden op jobboards en platformen als LinkedIn, vragen een meer actieve en strategische zoektocht naar de beste kandidaten. In dit artikel geven we je tips en tricks om talent pool te vergroten. Een must read, zeker als je zoekt naar complexe profielen of schijnbaar onvindbare matches!

Sourcen = proactief op zoek gaan naar kandidaten

Sourcen kost tijd en het resultaat is voor beginnende recruiters vaak pas op te merken na een langere termijn. Toch loont het de moeite om het net af te schuimen naar interessante kandidaten. Niet in het wilde weg, natuurlijk. Sourcing is een strategische zoektocht, weloverdacht en zo efficiënt mogelijk.

Het verschil met ‘gewoon zoeken’, is dat je je daarbij niet alleen richt op kandidaten met een ideaal profiel. Ook wie een andere achtergrond heeft – en daarom niet meteen in de picture van een recruiter komt – kan misschien wel een heel goede match zijn voor jouw vacature?

Sourcing is een strategische zoektocht, weloverdacht en zo efficiënt mogelijk

Heb je een interessante kandidaat gespot? Dan is het zaak om hem warm te maken voor jouw bedrijf en een langetermijn-relatie op te bouwen. Je netwerk wordt dan een vijvertje vol prachtige vissen – of digitale vrienden – die je later makkelijk (opnieuw) kan benaderen met een interessante vacature.

En staat die persoon die je benaderde niet open voor een nieuwe job? No worries! Blijf af en toe eens polsen hoe het gaat met die persoon. Neem elk halfjaar eens contact met hem op en wens hem bijvoorbeeld fijne feestdagen. Onthoud: behandel elke (potentiële) kandidaat zoals je zelf behandeld zou willen worden. Ga niemand stalken of neem geen contact op als je niet oprecht geïnteresseerd bent in deze persoon.

Nog meer goed nieuws: als je via social media kanalen connecteert met potentiële kandidaten, krijg je ook toegang tot diens contacten. Je vijvertje wordt zo weer een beetje groter. Door ook systematisch in interactie te gaan met jouw connecties (op Instagram, Facebook of Linkedin bijvoorbeeld) creëer je bovendien meer zichtbaarheid voor jou als recruiter én gaat het algoritme van de social media kanalen ook meer en meer van jou houden (lees: je bereik vergroot!).

Een goede sourcing strategie

Je spreekt natuurlijk niet zomaar iedereen aan die een beetje matcht met een profiel dat je zoekt. We schreven het al: sourcen is strategisch zoeken. Een goede sourcing strategie bestaat uit verschillende onderdelen, stappen die je op weg helpen om je talent pool en instroom te vergroten.

1. Analyseer & scan!

De eerste stap is meteen de allerbelangrijkste: weet naar wie je op zoek gaat. Daarvoor analyseer je de arbeidsmarkt, ontleed je het functieprofiel en kijk je verder dan de hard skills. Soft skills onderzoeken kan net schitterende kandidaten opleveren die je in eerste instantie misschien niet eens zou overwegen om mee te nemen in het selectieproces. Alles komt dus neer op Hire for potential, train for skills.

2. Kies je sourcing platform

Goed. Je weet naar wie je zoekt. Nu bepaal je waar je op zoek gaat naar de beste kandidaten. Er bestaan ongelooflijk veel verschillende platformen, en niet elke doelgroep is even actief op ieder medium. Gebruikt je doelgroep sociale media? Zijn ze eerder actief op LinkedIn? Of zoeken ze eerder een job via Google om zo te landen op een jobboard? Verplaats je in het hoofd van de kandidaten die jij zoekt.

De meest voor de hand liggende locaties om aan sourcing te doen zijn LinkedIn, Google en jobboards als Jobat, Stepstone, VDAB, Monster en Regiotalent. Maar het kan ook zijn dat jij op zoek bent naar een profiel dat vooral actief is op Twitter, Facebook of Instagram. Zelfs Pinterest kan je een interessante match opleveren!

3. Start met zoeken: Boolean & X-Ray Search

Start je zoektocht breed en vernauw dan steeds verder. Zoek eerst op de essentiële keywords, zoals verpleegkundige, developer, bioloog, leraar of ingenieur. En ook regio, ervaring, specialiteiten en titels kunnen al een eerste interessant resultaat opleveren.

Maar… de kans is groot dat je duizenden matches krijgt. Intimiderend, absoluut. Dankzij Boolean Search schep je orde in de chaos en reduceer je de resultaten tot die kandidaten die je echt te pakken wil krijgen. Je combineert dan je keywords met operators om zo meer relevante resultaten te krijgen: AND, OR en NOT.

Geef je de zoekopdracht developer AND Antwerpen in, dan tonen de zoekresultaten alleen die developers die in Antwerpen wonen & werken. Typ je verpleegkundige OR zorgkundige in, dan zie je de profielen van mensen die ofwel verpleegkundige ofwel zorgkundige zijn. En zoek je ten slotte op IT-recruiter NOT junior, dan krijg je resultaten te zien van IT-recruiters die al een aantal jaren ervaring hebben.

Je kan ook operators combineren en een heuse boolean zoekstring schrijven: (medical OR onderzoeker OR laborant OR chemical OR onderzoeker OR researcher) AND (burgerlijk ingenieur OR engineer OR technisch ingenieur).

© Workable Technology Limited 2012-2021

Met X-Ray Search zoek je naar specifieke profielen op een website en dat via Google. Je voegt dan aan je boolean search een website toe. X-Ray Search is vooral handig als je op LinkedIn zoekt. Je zoekopdracht via Google ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

site:Linkedin.be front end developer AND Antwerpen

Via X-Ray Search kan je ook makkelijker zoeken op social mediakanalen (@), hashtags (#) of bestandstypes (filetype:). De mogelijkheden verschillen per platform of zoekmachine, dus bekijk even voor jou wat mogelijk is.

4. Interessant profiel gevonden? Let’s talk!

Woohoo! Je vond een superinteressant profiel – de naald in de hooiberg! Tijd voor een eerste kennismaking, bijvoorbeeld via een bericht.

Neem de tijd om een goed bericht te schrijven, een eerste indruk maak je maar één keer. Stuur zeker niet hetzelfde bericht naar alle mensen die je wil aanspreken, maar schrijf op maat.

Laat het rekruteren beginnen!

Geboeid? Wil je je expertise rond sourcing vergroten? Schrijf je nu in voor onze training Sourcing technieken en creëer de beste instroom – zelfs voor de lastigste vacatures!

_Element2_rood

Rekruteren kan je leren!

Rekruteren kan je leren, daar zijn wij rotsvast van overtuigd. The Recruiters Academy ontwikkelde daarom interessante, praktische en onmiddellijk bruikbare opleidingen, toolkits, lifesavers en andere resources.

Gelijkaardige berichten