/ / Welkom in the new war for talent!

Welkom in the new war for talent!

Over een sterk merk, ruim denken en digitaal rekruteren 

Alles was simpeler vroeger, ook rekruteren. Je publiceerde een wervingsadvertentie in de krant of postte een vacature op een jobboard… en wachtte geduldig tot kandidaten zich kwamen aanbieden. Gelukkig zijn die saaie tijden voorbij! Vandaag gaan recruiters proactief op zoek naar kandidaten en binden ze hen actief aan een bedrijf. Welkom in de nieuwe jacht op talent. 

Wie vandaag reactief handelt, komt te laat aan de feestdis. De war for talent woedt onverminderd voort en veel bedrijven zitten met de handen in het haar omdat ze geen geschikte kandidaten vinden. Talent is steeds schaarser, veeleisender en minder loyaal. Veel bedrijven vissen trouwens in dezelfde vijver en pikken kandidaten steeds vroeger op – vaak al vanaf de schoolbanken. 

Elk zoekproces start intern 

Talent identificeren en een relatie opbouwen met kandidaten doe je tegenwoordig nog vóór je een vacature publiceert. Laten we eerlijk zijn, die zoektocht en het netwerken dat daarbij hoort, behoren tot de standaardactiviteiten van een professionele recruiter. Een sterke positie innemen in de war for talent is een echte uitdaging. Je Linkedin profiel updaten en vervolledigen is trouwens een ideale manier om goed uit de startblokken te schieten.

Digitaal rekruteren is het nieuwe normaal 

Artificial Intelligence in rekrutering helpt ons om efficiënter te rekruteren en maakt daarvoor gebruik van automatisatie en machine learning modellen. Een goed hulpmiddel om te war for talent aan te gaan?

Tijd dus voor Het Nieuwe Rekruteren! En daarin is de gedigitaliseerde wereld een belangrijke game changer. Dankzij sociale media nemen de mogelijkheden om met elkaar in gesprek te gaan explosief toe. Net als bereikbaarheid en reactiesnelheid. Vergeet de gedachte dat een kandidaat maar even moet wachten op een antwoord. Nee, stuurt een interessante kandidaat een berichtje via Whatsapp omdat hij nog wat vragen heeft, dan is dat niet abnormaal.  

Veel sollicitanten wedden op verschillende paarden tegelijk en wachten niet gewoon af. Ook schrikken ze er niet voor terug om bedrijven tegen mekaar uit te spelen. Snel zijn, is de boodschap. En investeren in een goede relatie als jij net die topkandidaat wil binnenhalen. 

Zoek van binnen naar buiten 

Weet je precies welk profiel je nodig hebt? Dan kan het zoeken beginnen.  
Elk zoekproces start internJe onderzoekt dus eerst of je al een medewerker in huis hebt die over de gewenste competenties beschikt.  Dit is niet alleen kosten- en tijdsefficiënter, zo stimuleer je ook werknemersretentie en interne jobmobiliteit.  

Communiceer gericht via sociale media om actieve en latente werkzoekers aan te spreken. 

Pas in een volgende fase start je met extern sourcen. Je begint dicht bij huis: je talent pool. Zit daar geen geschikte kandidaat tussen, dan kijk je weer verder… Communiceer intussen ook gericht via sociale media om actieve en latente werkzoekers aan te spreken. 

Latente vs actieve werkzoekers 

75% van mensen de arbeidsmarkt zijn latente werkzoekers. Ze zijn dus niet terug te vinden in databases van rekruteringsbureaus of op jobboards. Beschouw daarom iedereen als potentiële kandidaat in de war for talent.

Het komt erop aan om in de juiste online en offline kanalen aanwezig te zijn, én de juiste boodschap te versturen. Communiceer authentiek en transparant. En op maat van de doelgroep. Zo doorprikt Gen Y meteen elke marketing bubbel. Vergeet dus bulkmails! Een big-data analyse vooraf helpt je om een goede inschatting te maken waar je de kandidaten kan terugvinden. 

Sourcen of hoe je talent kan vinden 

Zoek actief naar toptalent. Elke recruiter zal op zoek moeten naar kandidaten, hen aanspreken en hen warm maken voor de job en het bedrijf. Wist je dat zo’n 80% van alle hoger opgeleiden tegenwoordig een profiel heeft op LinkedIn? Daar moet jij dus ook zijn als recruiter. Tenminste als je op zoek bent naar een hoogopgeleide kandidaat. 

Hoe pak je dat aan, rekruteren via LinkedIn? We leren je er alles over in onze opleiding Rekruteren via LinkedIn. De ideale masterclass om je positie in de war for talent te versterken. 

Weet je precies welk profiel je nodig hebt? Dan kan het zoeken beginnen 

Een sterk werkgeversmerk: de ideale magneet in the war of talent

Een sterk werkgeversmerk is bepalend voor je succes in talent acquisition. De Nieuwe Recruiter is tegelijk marketeer die technieken inzet om je uitstraling als topwerkgever te versterken. Een goede branding betrekt bovendien je eigen medewerkers. Zij zijn de meest geloofwaardige ambassadeurs

Rekruteren kan je leren! En wel via The Recruiters Academie. Neem een kijkje tussen onze opleidingen en word een krak ik het rekruteringsvak. 

_Element2_rood

Rekruteren kan je leren!

Rekruteren kan je leren, daar zijn wij rotsvast van overtuigd. The Recruiters Academy ontwikkelde daarom interessante, praktische en onmiddellijk bruikbare opleidingen, toolkits, lifesavers en andere resources.

Gelijkaardige berichten