Klaar om de latente arbeidsmarkt te veroveren? Haal meer starters binnen
5 life hacks om de concurrentie voor te blijven
Door gastblogger Kevin Van Roy – Recruitment consultant Finance bij Randstad Professionals
Een job zoeken via online media kunnen we niet meer ‘nieuw’ noemen. Werkzoekenden zijn actief op LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, TikTok… en netwerken is nog altijd dé weg naar een goede job. Je krijgt als recruiter ook zomaar een gratis upgrade: door online zichtbaar te zijn open jij de deur naar de latente arbeidsmarkt. Je zal merken dat potentiële kandidaten gemakkelijker in gesprek gaan met jou en daarom heb jij binnenkort meer starters. De latente arbeidsmarkt veroveren? Met deze tip lukt het jou ongewtijfeld.
De magie van post and pray is samen met Windows 95 naar de prullenmand verdwenen. LinkedIn is nog steeds de beste bron om je online zichtbaarheid te vergroten, maar ook andere kanalen zijn zeer gekend bij collega’s. Hoe pak je dit concreet aan? Makkelijker gezegd dan gedaan! Het is tijd om CEO te worden van je online recruitmentproces en aan het stuur te zitten van jouw groei.
Wees een Candidate Experience Owner
Als recruiter ben jij de CEO van je werk: de Candidate Experience Owner. Kandidaten hebben gemiddeld 8 à 9 contactmomenten of ‘touch points’ nodig om een starter te worden en de overstap naar jouw bedrijf te overwegen. Met de juiste tools wakker jij het bewustzijn en de interesse van potentiële starters aan. Denk aan leuke posts, polls, videofragmenten, artikels, bezoek aan de website van je bedrijf, radiospot,… Maar ook de manier waarop je interacties aangaat, berichten stuurt en connecteert is van belang.
Hoe verbeter je in no-time de kwaliteit van jouw initiatieven? Communicatie expert Mehrabian toonde dat maar liefst 93% van alle communicatie non-verbaal is. Als recruiter weten we hoe onze vrolijke stem, aanstekelijke lach en overtuigende intonatie kandidaten over de streep kunnen trekken.
Als je dan online alleen zichtbaar bent door vacatureteksten en Inmails, zal je serieus uit je pijp moeten komen om jezelf in de verf te zetten. De gemiddelde response rate op Inmails zit dan ook op slechts 10 tot 25 procent. Met die percentages maak je geen schijn van kans om de latente arbeidsmarkt te veroveren. We geven enkele life hacks cadeau om jouw publiek kwalitatief beter te benaderen, de aandacht te trekken, en zo meer starters binnen te halen.
Online zichtbaar zijn op een authentieke en oprechte manier
De hamvraag is: hoe wil jij zelf benaderd worden? Denk eens na over jouw gedrag op LinkedIn. Wat lees je, waar sta je stil, van welke Inmails word jij vrolijk? Juist, van toffe, informatieve posts met een hoog menselijk gehalte. De zoveelste vacature scroll je toch gewoon even voorbij, want een beetje #werkgeluk is zoveel leuker. ‘Kwaliteit boven kwantiteit’ is de slogan die je op je laptop mag kleven.
Klaar voor vijf bewezen technieken om de latente arbeidsmarkt te veroveren?
#1 Zorg voor een op en top All Star profiel
Is jouw profiel volledig in orde, of zoals we dat in LinkedIn termen ‘All Star’ noemen? Net zoals de manier waarop je een vergaderlokaal binnenwandelt, is jouw profielpagina de basis waarmee je kandidaten een eerste indruk over je vormen. En zoals men zegt: een eerste indruk maak je maar één keer. Zorg er voor dat minstens volgende profiel onderdelen tip top in orde zijn:
- een toffe foto die jouw professionaliteit uitstraalt,
- een profielvideo is nog een extra meerwaarde,
- een goede headline waarin je uitlegt wat jij voor je bezoekers kan betekenen (zoals: Als ervaren recruiter match ik jou met interessante vacatures in IT),
- een locatie die afgestemd is op je werkregio (dus niet je woonplaats),
- een infotekst waarin je meer in detail uitlegt wat jij doet en wat jij kan betekenen voor anderen (denk hier ook even aan goede hashtags),
- een overzicht van jouw contactgegevens,
- een aantal uitgelichte posts, artikels, documenten,… die mogen opvallen op je profiel,
- een duidelijk overzicht van je werkervaring, gekoppeld aan je belangrijkste vaardigheden.
Zorg er voor dat je profiel taal dezelfde is als die van het publiek dat jij wil aantrekken. Sta je ook open voor anderstalige starters? Denk bijvoorbeeld aan Franstalige kandidaten als je werkt in Brussel, of Engelstalige kandidaten voor je grote vissen. Je maakt best ook een tweede (en misschien wel derde) profieltaal aan.
Nu ben je maximaal online zichtbaar én vindbaar. Je bent klaar om een kick-ass eerste indruk te maken. Dat wil zeggen dat kandidaten in enkele seconden kunnen zien wie jij bent, wat je doet en waar je voor staat. Want, wees nu eerlijk, jij weet ook graag op voorhand met wie je praat.
# 2 Toon je ware ik, en maak je eigen content
LinkedIn en andere social media houden van native content. Dat houdt twee belangrijke dingen in die jouw zichtbaarheid snel een boost zullen geven. Ten eerste: maak hoofdzakelijk je eigen posts, filmpjes, artikels, polls,… in plaats van die van anderen te liken of delen. Wees daar creatief in. Je eigen content maken scoort beter in het algoritme en zorgt ervoor dat je meer online zichtbaar wordt. Ten tweede: verwijs je in posts liever niet naar externe links (hallo, vacatures). Social media willen natuurlijk dat je op hun platform blijft. Mensen wegsturen van dat platform levert meestal minpunten op de beoordeling van je post door het algoritme.
De inhoud van je post heeft een rechtstreekse invloed op hoe kandidaten jou als recruiter zien. Post je enkel vacatures, of deel je tips en tricks voor kandidaten uit jouw branche? Laat jij zien hoe jouw leven als recruiter er uit ziet? Toon jij ook je menselijke kant? Deel jij je topmomenten (denk aan starters)? En laat je het ook zien als het eens wat minder gaat?
Jij bepaalt welk beeld je bezoekers van je krijgen door de content die je deelt. Verloopt alles op jouw profiel geautomatiseerd, of denk jij zelf na welke inhoud op welke momenten een meerwaarde kan bieden? Je boost de beleving van je bezoekers door de mens achter het profiel te tonen. Onthoud dat kandidaten het liefst connecteren met recruiters die iets te vertellen hebben. Dat schept een vertrouwensband.
#3 Framing en alignment zijn je nieuwe beste vrienden
De juiste starters aantrekken doe je met de juiste boodschap. En die moet kort, bondig en activerend zijn. Wanneer je door je feed scrolt, lees je immers niet elke letter op je scherm. Dat geldt ook voor je publiek: mensen lezen niet, ze scannen. Een aantal handige tips om de aandacht te trekken:
- Zorg voor maximaal 2 tot 3 regels om je post te beginnen. Deze regels moeten je publiek meteen aanspreken, dus wees to the point en direct. Dat heet alignment: goed afgestemd zijn op je doelpubliek. Niet interessant? Je publiek haakt af.
- Zoek via Google Trends welke woorden vaak gebruikt worden door jouw doelpubliek. Spreek je bijvoorbeeld over ‘boekhouder’ of ‘accountant’? Deze techniek heet keyword optimization, en zal ook een boost geven in je SEO.
- Gebruik bulletpoints om je boodschap weer te geven in een aantal key take aways. Liever kort en krachtig, dan lange teksten. Maak het je lezer maar lekker gemakkelijk.
- Zorg voor een goede framing van je tekst: kies de juiste woorden die de aandacht trekken en motiveren om verder te lezen. Gebruik actieve woorden zoals groei, verbeter, optimaliseer,… en plaats deze vooraan je zin of bullets. Dat spreekt aan.
- Pimp je tekst met verschillende lettertypes, tekstsoorten en zelfs emoticons. Ga alvast op zoek naar een goede text formatter om je post er leuk uit te laten zien.
Uiteindelijk gaat het er om dat je opvalt. Vergelijk het met tv: een saai, langdradig programma trekt je aandacht niet tijdens het zappen. Saaie posts hebben hetzelfde effect: mensen zullen niet stoppen met scrollen. De juiste boodschap zorgt dus voor een boost in je online zichtbaarheid.
#4 Verdeel en heers met je social squad
Deze hack is vooral nuttig voor LinkedIn. Breng je boodschap verder dan je eerstegraads connecties. Daarvoor moet je wat oefenen, en het platform leren dat jij nuttige content deelt met je publiek. Om dat te bereiken, moet je een tijdje spelen met het algoritme. Via de juiste techniek krijg je boodschappen tot bij je tweede- en derdegraads connecties en ver daarbuiten. Om dan uiteindelijke de latente arbeidsmarkt te veroveren.
Zodra je post live gaat, wordt die door LinkedIn getoond aan een beperkt publiek uit jouw netwerk. We spreken hier wel eens over The Golden Hour. Tijdens dit uur evalueert het algoritme hoe jouw post wordt opgepikt en wat het kijkgedrag van je publiek is. Wordt je post regelmatig geliked, gedeeld en komen er wat commentaren? Dan wordt je post als aantrekkelijk beschouwd en zal die online zichtbaar worden voor een groter aantal mensen. Gaat je post helemaal los, dan wordt die door LinkedIn beoordeeld en misschien ook wel #trending. Het spreekt voor zich dat je aantal starters ook de hoogte in zal gaan.
Wat kan jij doen om je zichtbaarheid te vergroten? Vorm een social squad van collega’s of kennissen die op elkaars post gaan reageren zodra die op LinkedIn verschijnt. Like elkaars post, geef commentaar, tag elkaar en deel je reactie als een nieuwe bijdrage (denk eraan: native content). Door dit regelmatig te doen, zal je SSI score verhogen, en zal LinkedIn jouw bijdragen als aantrekkelijk gaan zien en beter zichtbaar maken in de feed. Zo krijg je een groter bereik en krijgen kandidaten een andere ervaring met jou (namelijk: jij bent de professional met de likes en comments die wat te zeggen heeft over zijn/haar vak).
#5 Een vrijgezel die gaat pas slapen…
…als hij alle sterren heeft gezien. Dat geldt ook voor ons als recruiters. Je hoeft niet de hele nacht naar kandidaten te searchen, maar haal er elke dag jouw sterren uit. En als je dan die sterren gevonden hebt, stuur dan niet meteen die InMail maar ga écht in contact van mens tot mens. Ga jouw potentiële kandidaat dus niet overvallen met een vacature. Om de latente arbeidsmarkt te veroveren, heb je wel een sterke vacaturetekst nodig maar niet in de eerste fase.
Tips om een band op te bouwen met een potentiële starter:
- Ga regelmatig op zoek naar interessante profielen (doe dit ook vanuit je privé profiel in plaats van je recruiters account, want dat boost je social selling index en zorgt er voor dat je zichtbaarder wordt).
- Maak contact met potentiële starters door een persoonlijk berichtje te sturen bij een connectie verzoek. Vertel hem of haar even wat je leuk vindt aan het profiel en waarom je graag wil connecteren.
- Nu kan je posts liken, reageren en zelf ook iets nuttig bijdragen voor je potentiële kandidaat.
- Betrek je potentiële kandidaat ook in jouw posts (voor deze bijvoorbeeld in een comment om een reactie te vragen).
- Nu heb je héél wat aanknopingspunten om de link te leggen met jouw business en vacatures, veel meer en beter dan enkel een InMail.
In het begin vraagt het wat oefening, maar je zal snel een techniek in de vingers krijgen die voor jou werkt. Als je hier je tijd in investeert, in plaats van blindelings InMails te sturen, zal je merken dat dit kwaliteitsvolle contacten oplevert op lange termijn. Voorzie enkele blokken per week waarin je focust op het maken van nieuwe connecties vanuit oprechte interesse.
Starters tekenen met een actieplan
De eerste stap om je online zichtbaarheid en de beleving van je publiek te verbeteren, is door een moment van reflectie. Wie ben jij als recruiter, waar wil jij voor staan en hoe wil jij dat mensen jou kennen van op LinkedIn? Wie is je doelpubliek, wat zijn hun kenmerken en wat drijft hen de starters die jij aan een droomjob wil helpen? De antwoorden op deze vragen zullen je meer leren over hoe en met welke tools jij hen over de streep kan trekken.
Maak dan vervolgens een actieplan op om de latente arbeidsmarkt te veroveren. Wanneer wil je welke content gaan delen? Werk bijvoorbeeld met een motivational monday om inspirerende quotes te delen, of een vacature vrijdag. Deel ook je successen, zoals een kandidaat die op de shortlist komt, of een tof team moment. En sowieso maak je ook een feestje voor iedere starter. Veel posts zijn op voorhand in te plannen. Met de juiste content kalender post jij nuttige info op momenten waarop jouw publiek ze leest.
Zorg ervoor dat je verschillende touchpoints aanbiedt waarop kandidaten met jou en je bedrijf in aanraking komen. Je maakt hen zo bewuster van het feit dat jij de ideale match voor hen bent. Online zichtbaar zijn betekent dat je interesse aanwakkert in je netwerk. Vorm ten slotte je eigen social squad om samen online zichtbaar te worden. Samen kunnen jullie meer, teamwork makes the dream work, tot ongekende niveau’s.
Conclusie: jezelf blijven ontwikkelen als recruiter is het geheim
Online zichtbaarheid is cruciaal om potentiële kandidaten aan te trekken en de latente arbeidsmarkt te veroveren. Door actief te zijn op LinkedIn en andere sociale media creëer je verschillende touchpoints. Die wakkeren de interesse van kandidaten aan om de overstap naar jouw bedrijf overwegen. Door een moment van reflectie en het opstellen van een actieplan, kun je je online zichtbaarheid verbeteren en je doelgroep beter bereiken.
Neem even de tijd om te bedenken wie je bent als recruiter, wat je wil bereiken en wat je doelgroep is. Met een plan en een goeie kalender kan je nuttige info posten op het moment dat jouw publiek het leest. Een social squad kan je helpen om samen online zichtbaar te worden en nog meer kandidaten te bereiken. Blijf jezelf ontwikkelen en verbeteren als recruiter en wees oprecht en authentiek in je online aanwezigheid. Door deze tips te volgen, kun je meer starters aantrekken en de beste recruiter worden die je kunt zijn!
Meer recruitment tips? Download het gratis e-book
Jij hebt het talent,
wij regelen de rest!
Bij The Recruiters Academy kan je terecht als starter, junior én doorwinterde professional voor opleidingen, coaching en ondersteuning in alle recruitment processen. Je vindt bij ons dus de beste opleidingen voor recruiters.
Ben je gestart in je eerste baan als recruiter of al een ervaren professional, iedereen kan op eigen tempo bijleren via een uitgebreid aanbod aan praktische en onmiddellijk toepasbare opleidingen.
Voor jezelf of voor je medewerker, The Recruiters Academy is de plek waar jij als HR professional kan blijven groeien en ontwikkelen.