Personal branding: onmisbaar voor succesvolle recruiters

Wie ben jij? Nee, serieus. Wie ben jij – als recruiter? Want als jij heel goed weet wie je bent en waar je voor staat, zal je de reacties krijgen waarop je hoopt. Personal branding is geen vage term, weggelegd voor PR-specialisten. Ook in recruitment heb je baat bij een duidelijk imago. Hoe je een bericht post, welke content je deelt en hoe je in de picture komt? De eerste steps naar jouw persoonlijke branding zet je heel gemakkelijk dankzij de tips en tricks in dit blogartikel.  

Personal branding, wat is dat?

Laten we beginnen bij het begin: wat is personal branding nu juist? Jij bent je eigen merk. Dat betekent dat je jezelf op een bepaalde manier ‘in de markt’ plaats, op een eigen en authentieke manier met mensen praat en schrijft. Je bent geboeid door zaken, geraakt door gebeurtenissen. Kortom: als jij met mensen in contact komt, leg je ze een pakketje voor. Jezelf.

Hoe dat pakketje eruit ziet, kan je voor een groot stuk bepalen. Door goed na te denken over wat, wanneer en hoe je communiceert, bijvoorbeeld. Tussen de lijnen lees je dus nu: een vacature delen is onderdeel van jouw personal branding. Géén hoofdzaak. Als je een vacature deelt, dan is het slim om ook deze post te linken aan jouw personal brand.

Jenifer Sottiaux is een Sourcing Superhero en gaf haar personal branding meteen extra aandacht. Dat uit zich onder andere in sterke LinkedIn posts.
Jenifer Sottiaux is een Sourcing Superhero en past de principes van personal branding toe in haar recente posts.

Rekruteren is niet zomaar op zoek gaan naar witte raven of topkandidaten. Nee, recruitment is een combinatie van communicatie, human resources management, sales én marketing. Dat vraagt wat tijd, maar je zal zien dat het loont: want door jezelf op de – voor jou – goede manier in de markt te zetten, vergroot je kans om een kwaliteitsvol netwerk uit te bouwen en goede kandidaten te vinden.

Hoe bouw je een sterke brand?

Als recruiter is LinkedIn waarschijnlijk een van de eerste platformen waarop je je wil profileren. Maar ook een eigen website, een account op andere social media… Het zijn allemaal locaties waarop je jezelf als recruiter kan tonen. Wat je hieronder leest over personal branding op LinkedIn geldt dus zeker ook voor andere platformen.

Voor we je een aantal tips voorschotelen: eerst nog even dit: personal branding is persoonlijk. Superpersoonlijk. Neem daarom geen posts, foto’s, comments of wat dan ook over van iemand anders, omdat je denkt dat het zo moet. Deel en communiceer alleen waarvan jij vindt dat het bij je past én bij de profielen die je zoekt. 

1. Vorm je brand

Welk beeld hebben mensen op dit moment van jou als recruiter? Ga op onderzoek uit: typ je naam in op Google of in de zoekbalk van LinkedIn. Welke informatie verschijnt er? Weet dat de informatie die jij kan vinden ook gewoon openbaar is en door kandidaten en organisaties ook te vinden is.

Niks mis met die vakantiefoto’s waarop je trots toont hoeveel tequilashots je kon verzetten. Maar misschien hou je die toch liever voor je privéleven. Een oplossing: maak op social media een account aan onder een andere naam en kies voor je professionele account je echte naam. 

Door jezelf op de – voor jou – goede manier in de markt te zetten, vergroot je kans om een kwaliteitsvol netwerk uit te bouwen en goede kandidaten te vinden

Denk na over de toon waarop je wil communiceren. Ben jij eerder een grappenmaker en vind je dat alles met een korreltje zout te nemen is? Prima! Dan wordt dat vanaf nu je tone of voice en probeer je die ook toe te passen op alle content die je deelt. Of wil je eerder als een silver fox of een wijze leraar overkomen? Dan stem je de toon & inhoud van je communicatie daarop af.

2. Zorg voor een sterk LinkedIn-profiel

Een sterk profiel en een professionele foto vertellen heel veel over wie jij professioneel bent. Zorg er dus voor dat je profielpagina volledig én up to date is. Hoe je zo’n goed LinkedIn-profiel maakt, lees je in ons artikel In zeven stappen naar een All Star LinkedIn-profiel. 

3. Toon jezelf

Welke content post je? Weet een ding: beelden werken vaak beter dan tekst. En de combinatie van beide is ideaal. Zorg dus altijd voor een interessante en relevantie foto of afbeelding – een infographic, een reward, een whitebord-tekening… De tekst en tekening samen vormen een krachtige boodschap.

Voor je begint te posten, moet je drie vragen in je achterhoofd houden:

  1. Voor wie schrijf ik?

Richt je je op een bepaald segment van de arbeidsmarkt? Wil je starters aantrekken? Of medior-profielen? Vorm jezelf een goed beeld van de lezer van je posts. Hoe beter jij weet welke informatie hij of zij nodig heeft, met welke vragen die persoon zit heeft of wat de noden van je doelgroep zijn…hoe groter de kans dat je post gelezen, geliked en gedeeld wordt.

  1. Wat schrijf ik?

Weet je waarmee je doelgroep worstelt? Schrijf dan een stukje over dat probleem én hoe jij dat kan oplossen of hoe jij daarmee omgaat. Misschien weet jij het ook niet. Dat kan. En als je je profileert als een archetype dat kwetsbaarheid en authenticiteit hoog in het vaandel draagt, dan kan zo’n post ongelooflijk krachtig zijn. Een gouden tip: behandel een probleem per keer.

  1. Hoe los je een probleem dan op? Hoe pak je het aan?

Wees concreet. Vage managementspeak spreekt niemand aan. Nee, gebruik een voorbeeld om te verduidelijken wat je wil vertellen. Of toon cijfers en resultaten. Maak het tastbaar en concreet. Bij personal branding gaat het erom dat mensen zich kunnen herkennen in jouw situatie.

Jezelf tonen, betekent ook reageren op posts van anderen. Zorg voor meer dan een duimpje of een hartje, en schrijf onder een interessant artikel of een boeiende post een al even interessante reactie. LinkedIn geeft je zelfs de mogelijkheid om je reactie op de post van iemand anders om te zetten in een eigen post (reposten dus).

4. Wees consistent

Het kost tijd om een personal brand op te bouwen. En het vraagt om een consistente aanpak. Regelmatig posten, reageren en tonen dat je aanwezig bent op het platform waarop je gezien wil worden. Vergeet daarom 30 day challenges, want zelfs na een maand consistent bouwen aan je personal brand is je project niet af. En stop je na die dertig dagen met structureel communiceren? Dan sta je snel terug bij af. 

Vergeet daarom 30 day challenges, want zelfs na een maand consistent bouwen aan je personal brand is je project niet af. 

Onderzoek doen naar het algoritme van het social media platform waar je op wil schitteren levert de beste resultaten op. PDF-documenten doen het bijvoorbeeld heel goed op LinkedIn. Vraag ook altijd aan de persoon die je tagt in je post om een comment te plaatsen. Dit blijkt 12 keer meer bereik te genereren dan een like.

5. Heb geduld: de piek komt eraan

Een kwaliteitsvol netwerk en personal brand bouw je niet uit op een nacht. Begin bij het begin – met een goed LinkedIn-profiel – en denk na over wie je bent als recruiter en hoe je dat kan tonen aan de buitenwereld. Je zal dus geduld moeten hebben, maar zoals altijd levert geduld de mooiste resultaten op.

Personal branding is, net zoals employer branding trouwens, een werk van lange adem. Je meet meestal geen instant conversies, sales of plaatsingen van kandidaten als gevolg van je personal brand. De inspanningen die je levert, kunnen wel verklaring zijn voor waarom je response rate, je aantal plaatsingen en interagerend netwerk opeens heel erg pieken.

Benieuwd naar het effect van personal branding op je rekruteringsproces?


Het Sourcing Superhero traject is in handige modules opgedeeld, zodat je kan pauzeren, terugspoelen en herbekijken wanneer jij wil. Je hebt ook toegang tot de toolbox waarin je alle werkdocumenten kan terugvinden. Je kan dus meteen aan de slag met alles wat je leert.

Een sterke personal brand is goud waard

Dat weten grote internationale bedrijven maar al te goed. Om hun imago scherp te krijgen en een basis te vormen voor hun communicatie (en marketing), baseren ze zich vaak op archetypen. Dat zijn 12 door Jung onderscheide persoonlijkheden – uitvergrote kenmerken –  waarmee zo’n merk zich kan identificeren. 

De sterkste merken zijn de merken die kiezen voor een (of maximaal) twee van die archetypen. Zo is Ikea duidelijk het archetype van het onbevangen kind: puur, naïef, speels, eenvoudig, onschuldig. Een merk als BMW zet zich in de markt als een strijder: competitief, drang om te winnen, moedig en een hekel aan machteloosheid. Mieke Bouwma vertaalde die 12 archetypen naar onze hedendaagse context. Haar boek en website kunnen je zeker inspireren bij je personal branding. 

Vergelijkbare berichten