Hoe bepaal je je doelgroep als recruiter: de bewezen strategie
Jouw professionele identiteit als recruiter doet ertoe
Door gastblogger Kevin Van Roy – Recruitment consultant Finance bij Randstad Professionals
Je doelgroep kennen is cruciaal om vacatures succesvol te kunnen invullen. Of je nu op zoek bent naar technische experts of creatieve professionals, het kennen van je doelgroep is de sleutel tot het vinden van de juiste kandidaat voor de juiste functie. Hoe bepaal je nu je doelgroep als recruiter? Dat is the million dollar question. En het antwoord is simpel: weet wie je bent als recruiter.
In dit artikel leren we je om jouw identiteit in kaart te brengen, je publiek beter te leren kennen en jezelf zo te profileren op de arbeidsmarkt. Ook als recruiter is het belangrijk te weten wie je bent. Dat is niet gewoon ‘recruiter X met salespitch Y’. Talenten kiezen voor een warm menselijk contact met oprechte intenties. En guess what: met de juiste strategie kan je jouw identiteit aanwenden om kandidaten over de streep te trekken.
Hoe weet je wie je bent als recruiter
Heb je de film Eat, Pray, Love al gezien, waarin de Amerikaanse schrijfster Liz Gilbert op zoek gaat naar zichzelf? Ze belandt in avonturen in Italië, Bali en India, waar ze vriendschap en liefde vindt, maar ook leert weer van zichzelf te houden. Ze gooit haar oude waarden en normen overboord, en wordt daarvoor van tijd een beetje scheef bekeken (don’t we all know that). Ze herontdekt zichzelf, en wat ze belangrijk vindt in haar leven. Haar identiteit, zeg maar. Dat zouden we als recruiter ook af en toe een keer moeten doen.
Maak een talentenmap
Breng in kaart wie jij bent, wat je goed kan en wat je drijft. Het klinkt wat als een reportage van Jambers, maar reflecteren zorgt ervoor dat je kan groeien. Maak daarom eens een ‘talentenmap’ van jezelf. Vraag het ook aan je partner, kinderen, vrienden of collega om dit van jou op te stellen. Het kan je verrassen wat je nog niet over jezelf weet.
Hier vind je een voorbeeld:
KwaliteitenWie ben ik als persoon? Wat zijn mijn beste eigenschappen? En waar heb ik nog een beetje werk aan? vb. ondernemend, attent, wispelturig… | VaardighedenWat kan ik (niet) goed? Wat doe ik (niet) graag? vb. Ik kan anderen een warm gevoel geven, ik kan heel goed planningen opmaken, ik ben een kei in competenties ontdekken in anderen… |
WereldbeeldWaar sta ik voor? Wat vind ik belangrijk? Volgens welke waarden en normen leef ik? vb. Respect, privacy, geen kandidaten stelen van elkaar, altijd feedback geven aan iedereen… | PotentieelWaar wil ik naartoe? Met wie? Wat heb ik daar nog voor nodig? Wanneer heb ik mijn doel bereikt? vb. Ik wil mijn funnel beter leren analyseren, ik wil een groter netwerk opbouwen binnen mijn bedrijf, ik wil IT-talent onderscheiden op LinkedIn, ik wil de Finance markt veroveren… |
Job well done? Goed zo! Ga nu op zoek naar gelijkenissen en verschillen tussen jouw talentenmap en de input van anderen. Waar ben je het mee eens? Wat zie jij anders, en waarom? Maak een synthese en kom tot één nieuwe talentenmap waar je trots op kan zijn. Misschien ontdek je wel toptalenten, of een blinde vlek. Het zal je in elk geval helpen groeien als mens.
Maak associaties
Maak nu associaties met de woorden uit je talentenmap. Dit kan je doen aan de hand van een mindmap, woordkaarten, beelden, een spindiagram… Zoek synoniemen, verbanden, antoniemen, eufemismen… Blijf doorgaan zolang je niet het gevoel hebt er mee klaar te zijn. Geen inspiratie? Leg je talentenmap dan even weg tot morgen of vraag het eens aan Chat GPT.
Kom tot de kern
Vervolgens ga je weer schrappen. Houd een top-10 over van je beste eigenschappen, vaardigheden, waarden, normen… die uitdrukken waar jij voor staat. Je bent dus niet flexibel, sociaal, samenwerkend, zelfstandig… Als jouw kandidaten met dit standaardlijstje komen aandraven, verwacht jij toch ook meer? Het zal je inspiratie bieden om later je identiteit onder woorden te brengen en een mooi CV, portfolio of online profiel op te bouwen.
Leer je publiek beter kennen
Je wil uniek zijn, maar ook vindbaar. Vandaar deze gouden regel voor nieuwe recruiters: leer je publiek kennen. En… hoe bepaal je je publiek, of anders gezegd, je doelgroep als recruiter? Haal je innerlijke Jambers weer boven: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Het is jouw job om de match te maken en daarvoor moet je met je publiek levelen. Hiervoor gebruiken we twee tools: TagCrowd en Google Trends.
Wie is jouw idool?
Zoek (bijvoorbeeld via LinkedIn) enkele profielen op die er voor jou uit springen. Definieer wat deze profielen voor jou echt top maken. Dit kan je doen aan de hand van een Tag Crowd. Kopieer de tekst uit het profiel in de TagCrowd, stel de taal in en visualiseer! Je ontdekt snel hoe iemand zich profileert. De grootste woorden komen het vaakst voor en zal uiteindelijk datgene zijn wat je als lezer onthoudt. Kijk maar naar volgend voorbeeld van een recruiter die woorden als talent, team, specialist en professionals vaak gebruikt.
Onderzoek enkele topprofielen, en maak voor jezelf de samenvatting. Je kan dit ook doen met teksten uit vacatures, websites, cv’s, enzovoort. Vergelijk dit met hoe jij jezelf definieert in de vorige oefening, en zoek gelijkenissen.
Maak de match
Hoe weet je nu of jij de goede match maakt tussen jouw identiteit en die van je publiek? Neem als de bliksem je lijstje met kernwoorden erbij en zoek ze op via Google Trends. Je leert snel hoeveel hits jouw kernwoorden hebben (en welke je meteen van je lijst mag schrappen).
We geven als voorbeeld een analyse van het woord ‘ondernemend’ en de synoniemen krachtdadig, doortastend, volhardend en voortvarend. We zochten op hoeveel hits deze trefwoorden scoorden in België in de afgelopen dagen via de zoekmachine van Google.
De cijfers geven de zoek interesse aan ten opzichte van het hoogste punt in het diagram voor de betreffende regio en periode. Een waarde van 100 is de piek populariteit voor die term. Een waarde van 50 betekent dat de term half zo populair is. Een score van 0 betekent dat er onvoldoende gegevens beschikbaar zijn voor deze term.
Onze conclusie is dat ‘volhardend’ het beste scoort van deze trefwoorden, gevolgd door ‘ondernemend’, ‘voortvarend’ en ‘doortastend’ en dat ‘krachtdadig’ helemaal niet populair is.
Doe dit voor jouw top-10, en kies voor jezelf die kernwoorden die voldoende hits zullen opleveren. Niet voldoende resultaat? Keer dan terug naar je associaties en desnoods je talentenmap. Maar mag ik dan toch niet mezelf zijn? Jawel, maar pak dat (net zoals je sourcing activiteiten) strategisch aan. Jouw kandidaten en klanten sourcen ook naar de ideale recruiter. Let op voor deze valkuil: woorden zoals Linkedin, freelance, HR en recruiter geven veel kracht aan zoekmachines, maar leveren ook heel veel resultaten op. Je loopt het risico teverdwijnen in de massa en dat is net niét wat je wil.
Val op in de massa
Wat doe je nu met al die goed scorende, aantrekkelijke, onderscheidende kernwoorden? Naast een goede inhoud, moet je nu nadenken over de vorm die jij geeft aan je identiteit en hoe je die zichtbaar wil maken. Je kan je LinkedIn profiel updaten, een CV schrijven, een portfolio maken, een flyer of brochure ontwerpen, een presentatie maken voor commerciële bezoeken,…
Hier een aantal van onze beste tools om dat in de praktijk te zetten:
- Bedenk een headline die weergeeft wie je bent en waarvoor mensen bij je terecht kunnen. Niet zo veel inspiratie vandaag? Gebruik dan deze tool eens.
- Scoren jouw trefwoorden ook goed als hashtag? Check deze hashtag generator eens.
- Toch niet zeker van jouw woordkeuze? Engelstalige teksten kan je laten herschrijven door de Ref-N-Write tool.
- Met de tool van Canva kan je heel wat toffe sjablonen terugvinden voor jouw CV, portfolio of visuals. Denk aan daten: als het leuk is om naar te kijken, voel je je meer aangetrokken.
- Maak eens een vrolijk bewegend beeld van jezelf met Clipchamp, dat valt meer op in de massa.
- Gebruik de fancy text generator om jouw boodschappen op LinkedIn vorm te geven. Platte tekst kan zo saai zijn.
- Maak banners en carrousels met Contentdrips en wees eens anders dan de anderen.
Je kan dus op verschillende manieren opvallen in de massa. Door je eigen identiteit als recruiters te begrijpen en te weten wie je doelgroep is, kan je een sterke band met hen opbouwen. Analyseer welk van de bovenstaande vormen het meest resoneert bij je publiek.
Conclusie: wees jezelf en verken de trends
Hoe bepaal je je doelgroep als recruiter? Het begint met het begrijpen van jezelf en je doelgroep en het positioneren van jezelf op een manier die bij jouw identiteit past. Je doelgroep kennen, kan je helpen bij het vinden van de juiste kandidaten en het opbouwen van sterke relaties met hen. Weet wat hun interesses, waarden en behoeften zijn.
Wees af en toe even Liz Gilbert en beleef je eigen Eat, Pray, Love. Wees jezelf binnen een competitieve markt en durf ook nieuwe trends in te zetten. Het zal even duren voor jouw personal branding indruk maakt op anderen, maar het is de volhouder die wint.
Recruitment expert worden in slechts 5 dagen?
Jij hebt het talent,
wij regelen de rest!
Bij The Recruiters Academy kan je terecht als starter, junior én doorwinterde professional voor opleidingen, coaching en ondersteuning in alle recruitment processen. Je vindt bij ons dus de beste opleidingen voor recruiters.
Ben je gestart in je eerste baan als recruiter of al een ervaren professional, iedereen kan op eigen tempo bijleren via een uitgebreid aanbod aan praktische en onmiddellijk toepasbare opleidingen.
Voor jezelf of voor je medewerker, The Recruiters Academy is de plek waar jij als HR professional kan blijven groeien en ontwikkelen.