blog_googlejobs

Google for Jobs: de 5 gouden tips

Google for Jobs, een logisch gevolg van de evolutie van digital recruitment. Ook in België heeft het een grote invloed op rekrutering. Gelijke kansen en transparantie zijn Google’s stokpaardjes. Het online vacatureplatform heeft voor- en nadelen voor recruiters. Hoe gebruik je Google for Jobs nu in jouw voordeel als recruiter? Dat vatten we voor jou even samen in vijf tips.

Iedereen gelijk voor de wet bij Google for jobs

Google for Jobs is een widget, net als bijvoorbeeld Google Shopping. Dit betekent dat er 3 vacatures getoond worden boven de organische zoekresultaten. Dat wordt dus vechten om een plekje in die top 3. Vooral als je bedenkt dat 73% van de werkzoekenden hun zoektocht begint in Google. Deze nieuwe widget kan het leven van een recruiter makkelijker maken, omdat Google probeert een goede match  te maken tussen de kandidaat en de job. Want Google weet natuurlijk waar iemand woont en wat zijn of haar voorkeuren zijn.

Er wordt gezegd dat er ook betaalde vacatures op Google for Jobs zullen komen. Voor nu is het zo dat de beste vacature voor de werkzoekende de beste ranking krijgt. Je advertentiebudget maakt voor Google for Jobs dus niets uit. Iedereen gelijk voor de wet. Google scant een hele reeks jobaanbiedingen van verschillende websites en toont de meest relevante en actieve vacatures voor de werkzoekende. Goed geschreven en relevante vacatures krijgen dus meer zichtbaarheid. Dit is voor een kandidaat heel waardevol.

ZipRecruiter rapporteerde dat ze 4,5x zoveel organische conversie registreerden sinds het gebruik van Google for Jobs (casestudy Google)
ZipRecruiter rapporteerde dat ze 4,5x zoveel organische conversie registreerden sinds het gebruik van Google for Jobs (casestudy Google)

Vijf tips die je op weg helpen

(Bonus: ze zijn ook nuttig om goed te scoren op andere kanalen!)

1. Check en check!

Je kunt als recruiter je voordeel halen uit Google for Jobs. Maar alleen als je goed voorbereid bent. Dat heeft aan de ene kant met techniek te maken. Daarnaast vraagt Google uiteraard goede content. Controleer dus eerst de volgende punten:

  • Je CMS of ATS-systeem: je hebt een goed indexeerbare site nodig met heldere tags. Check zeker ook de tips en richtlijnen van Google.
  • De kwaliteit van de tekst is bepalend voor je ranking: je kan dus besparen op je advertentiebudget. Met vage en algemene beschrijvingen scoor je weinig punten.

Denk bij je vacaturetekst misschien ook even aan de lay-out. Zowel voor de kandidaat als voor Google werken tussentitels, witruimtes en foto’s (of zelfs video’s) heel aantrekkelijk. Gebruik ook relevante zoekwoorden. Wees hierbij creatief met synoniemen om de tekst afwisselend te houden én SEO-proof. Met Google for Jobs kan je vacatures aan een breder publiek laten zien, waardoor het bereik wordt vergroot en daarmee ook de kans op het vinden van geschikte kandidaten.

2. Wees niet creatief met je functietitel

‘Functie: aqua host.’ Dat is natuurlijk grappiger dan ‘badmeester’. Toch is het beter om functietitels te gebruiken waar kandidaten daadwerkelijk op zoeken. Anders heb je weliswaar een creatieve titel, maar word je alsnog niet gevonden. Denk ook aan toevoegingen als junior en senior, maar kort dit niet af tot jr. of sr. 

Een handige tool om je functietitel aan te scherpen is Google Trends. Je kunt verschillende titels voor dezelfde functie invoeren. Zoeken kandidaten op ‘account-manager’ of op ‘accountmanager’? Vervolgens zie je het zoekgedrag. Hoe hoger de ranking, hoe slimmer het is om die functietitel te gebruiken. Je kunt je resultaten zelfs per regio ordenen.

3. Maak je intro onderscheidend

Google for Jobs betekent dat de eerste regels van je vacature nóg belangrijker zijn. Dat zijn immers de regels die een kandidaat ziet. Op basis daarvan klikt hij wél of níet door. Helaas zijn de meeste introteksten nog wat droog en algemeen. Of worden ze gedachteloos gekopieerd uit eerdere vacatures. Daar is Google echt geen fan van. En kandidaten meestal ook niet.

Probeer je kandidaat meteen te verleiden in je intro. Hoe? Begin niet over je bedrijf, maar maak het meteen aantrekkelijk. Wat zijn de pullfactoren? Schrijf je vacature niet als een thriller, met de ontknoping aan het einde. Grijp de kandidaat meteen bij de lurven. Wat maakt dat een kandidaat voor jouw vacature zou kiezen en jouw bedrijf? Vat dus in de eerste regels samen wat de Employer Value Proposition is. Vermeld ook in een van de eerste twee zinnen nogmaals de functietitel. Dat is SEO-gewijs slim.

4. Houd de aandacht van de kandidaat vast

Hoe langer iemand online je vacature leest, hoe hoger deze scoort in de ranking. Neem je kandidaat dus serieus (en doet dat altijd). Maak de tekst helemaal op maat van de ideale kandidaat.

Een paar tips:

  • Voorkomen algemeenheden of clichés.
  • Beschrijf wat iemand daadwerkelijk gaat doen: hoe ziet een werkdag eruit?
  • Schrijf actief: voorkom passieve formuleringen.
  • Gebruik bullets (zoals deze) voor meer overzicht. Maak er alleen geen waslijst van. Zeven bullets is het maximum.
  • De optimale tekstlengte: ongeveer 700 woorden.

5. Geef concrete informatie (ook over het salaris)

Dit is misschien wel het meest spannende onderdeel: het benoemen van het salaris. We wisten al dat 1 op de 5 kandidaten wegklikt als een salarisindicatie ontbreekt. Met Google for Jobs kom je niet meer weg met een ‘marktconforme beloning’. Als concrete informatie ontbreekt, zak je namelijk meteen in de ranking. Of maakt Google zelf een inschatting op basis van vergelijkbare vacatures. Het noemen van de werklocatie (zo specifiek mogelijk) is andere informatie waardoor je hoger scoort.

Google wil dat je zo transparant mogelijk communiceert naar kandidaten. En daar staan wij volledig achter. Loon is een belangrijke pullfactor bij kandidaten. Als je het loon pas concreet maakt na het selectie interview, gebeurt het dat kandidaten toch afhaken. En dat is voor beide partijen heel lastig. Transparant communiceren over het loon voorkomt die situaties én verhoogt dus de candidate experience

Get started!

Gooi al je recruiter skills in de strijd en post je eerste vacature op Google for Jobs. Wil jij weten wat het effect is van je inspanningen voor Google for Jobs? Dat kom je te weten via Google Search Console. Je wed als recruiter natuurlijk nooit op één paard. Vergeet dus geen aanvullende wervingskanalen in te zetten.

Conclusie: google for jobs is een meerwaarde voor je recruitment proces

Google for jobs gebruiken biedt veel voordelen. Je hebt een groter bereik, een betere kandidaat matching en je bespaart kosten. Mocht je budget hebben, kan je tegen betaling vacatures uitlichten. Door bovenstaande tips kan je je vacatures optimaliseren en meer geschikte kandidaten aantrekken en bereiken. Als recruiter is het belangrijk om altijd op de hoogte te blijven van nieuwe wervingskanalen en -technologieën, en Google for Jobs is zeker een platform dat de moeite waard is om te verkennen.

Meer gratis kennis?

Schrijf je in voor onze learning lunches

Jij hebt het talent,
wij regelen de rest!

Bij The Recruiters Academy kan je terecht als starter, junior én doorwinterde professional voor opleidingen, coaching en ondersteuning in alle recruitment processen. Je vindt bij ons dus de beste opleidingen voor recruiters.

Ben je gestart in je eerste baan als recruiter of al een ervaren professional, iedereen kan op eigen tempo bijleren via een uitgebreid aanbod aan praktische en onmiddellijk toepasbare opleidingen.

Voor jezelf of voor je medewerker, The Recruiters Academy is de plek waar jij als HR professional kan blijven groeien en ontwikkelen.

Vergelijkbare berichten