blog_search

Hoe Boolean Search jouw wervingsproces drastisch kan versnellen

Post & pray? Da’s passé!

Een vacaturetekst plaatsen en wachten tot de geschikte kandidaat je mailt? Dat kan, maar het is vaak niet voldoende. Vooruitziende recruiters gaan verder. De krapte op de arbeidsmarkt en het grote aantal latente werkzoekenden op jobboards en platformen als LinkedIn, vragen een meer actieve en strategische zoektocht naar de beste kandidaten. Sourcen vergroot dus jouw talent pool, maar wat is sourcing en hoe werkt boolean search? Een must read, zeker als je zoekt naar complexe profielen of schijnbaar onvindbare matches!

Sourcen = proactief op zoek gaan naar kandidaten

Dus, je wilt de beste kandidaten vinden voor openstaande vacatures, maar hoe vind je ze snel en efficiënt? Dat is waar Boolean Search in beeld komt! Sourcen kost tijd en het resultaat is voor beginnende recruiters vaak pas op te merken na een langere termijn. Toch loont het de moeite om het net af te schuimen naar interessante kandidaten. Niet in het wilde weg, natuurlijk. Sourcing is een strategische zoektocht, weloverdacht en zo efficiënt mogelijk.

Het verschil met ‘gewoon zoeken’, is dat je je daarbij niet alleen richt op kandidaten met een ideaal profiel. Ook wie een andere achtergrond heeft – en daarom niet meteen in de picture van een recruiter komt – kan misschien wel een heel goede match zijn voor jouw vacature?

Heb je een interessante kandidaat gespot? Dan is het zaak om hem warm te maken voor jouw bedrijf en een langetermijn-relatie op te bouwen. Je netwerk wordt dan een vijvertje vol prachtige vissen – of digitale vrienden – die je later makkelijk (opnieuw) kan benaderen met een interessante vacature.

Hoe werkt boolean search? Daarmee kan je op al deze stoelen een topkandidaat zetten!

En staat die persoon die je benaderde niet open voor een nieuwe job? No worries! Blijf af en toe eens polsen hoe het gaat met die persoon. Neem elk halfjaar eens contact met hem op en wens hem bijvoorbeeld fijne feestdagen. Onthoud: behandel elke (potentiële) kandidaat zoals je zelf behandeld zou willen worden. Ga niemand stalken of neem geen contact op als je niet oprecht geïnteresseerd bent in deze persoon.

Nog meer goed nieuws: als je via social media kanalen connecteert met potentiële kandidaten, krijg je ook toegang tot diens contacten. Je vijvertje wordt zo weer een beetje groter. Door ook systematisch in interactie te gaan met jouw connecties (op Instagram, Facebook of Linkedin bijvoorbeeld) creëer je bovendien meer zichtbaarheid voor jou als recruiter én gaat het algoritme van de social media kanalen ook meer en meer van jou houden (lees: je bereik vergroot!).

Een goede sourcing strategie

Je spreekt natuurlijk niet zomaar iedereen aan die een beetje matcht met een profiel dat je zoekt. We schreven het al: sourcen is strategisch zoeken. Een goede sourcing strategie bestaat uit verschillende onderdelen, stappen die je op weg helpen om je talent pool en instroom te vergroten.

1. Analyseer & scan!

De eerste stap is meteen de allerbelangrijkste: weet naar wie je op zoek gaat. Daarvoor analyseer je de arbeidsmarkt, ontleed je het functieprofiel en kijk je verder dan de hard skills. Vraag het ook eens aan Google: wat zijn de belangrijkste vaardigheden, kwalificaties en ervaringen voor de functie in kwestie. Vorm een goed beeld van de doelgroep die voor deze vacature zou willen solliciteren.

Soft skills onderzoeken kan je schitterende kandidaten opleveren. Misschien stoot je op kandidaten die je in eerste instantie misschien niet eens zou overwegen om mee te nemen in het selectieproces. Alles komt dus neer op Hire for potential, train for skills. Soft skills zijn vaak net zo belangrijk als technische vaardigheden en kunnen een kandidaat onderscheiden van andere sollicitanten.

2. Kies je sourcing platform

Goed. Je weet naar wie je zoekt. Nu bepaal je waar je op zoek gaat naar de beste kandidaten. Er bestaan ongelooflijk veel verschillende platformen, en niet elke doelgroep is even actief op ieder medium. Gebruikt je doelgroep sociale media? Zijn ze eerder actief op LinkedIn? Of zoeken ze eerder een job via Google om zo te landen op een jobboard? Verplaats je in het hoofd van de kandidaten die jij zoekt.

De meest voor de hand liggende locaties om aan sourcing te doen zijn LinkedIn, Google en jobboards als Jobat, Stepstone, VDAB, Monster en Regiotalent. Maar het kan ook zijn dat jij op zoek bent naar een profiel dat vooral actief is op Twitter, Facebook of Instagram. Zelfs Pinterest kan je een interessante match opleveren!

Onmisbaar: een sterke employer branding

In onze competitieve arbeidsmarkt moeten recruiters en werkgevers alles op alles zetten om de beste en meest gewilde kandidaten te strikken.

Volgens het LinkedIn Talent Solutions-rapport zorgt een sterke employer brand voor maar liefst 28% minder personeelsverloop en kan het de cost-per-hire met de helft verminderen. Ondernemingen met een sterke branding vinden zelfs tot 50% meer gekwalificeerde kandidaten.

Ook bij sourcing helpt zo’n sterke brand: doordat potentiële kandidaten jouw merk al kennen – en zich al dan niet kunnen identificeren met de waarden, normen en visie ervan – vergroot de kans dat ze toehappen als je hen een berichtje stuurt.

3. Start met zoeken: Boolean & X-Ray Search

Start je zoektocht breed en vernauw dan steeds verder. Zoek eerst op de essentiële keywords, zoals verpleegkundige, developer, bioloog, leraar of ingenieur. Deze zoekterm is altijd gebaseerd op de functietitel van de vacature waarvoor je zoekt. En ook regio, ervaring, specialiteiten en titels kunnen al een eerste interessant resultaat opleveren.

Maar… de kans is groot dat je duizenden matches krijgt. Intimiderend, absoluut. Dankzij Boolean Search schep je orde in de chaos en reduceer je de resultaten tot die kandidaten die je echt te pakken wil krijgen. Je combineert dan je keywords met operators om zo meer relevante resultaten te krijgen: AND, OR en NOT.

Geef je de zoekopdracht developer AND Antwerpen in, dan tonen de zoekresultaten alleen die developers die in Antwerpen wonen & werken. Typ je verpleegkundige OR zorgkundige in, dan zie je de profielen van mensen die ofwel verpleegkundige ofwel zorgkundige zijn. En zoek je ten slotte op IT-recruiter NOT junior, dan krijg je resultaten te zien van IT-recruiters die al een aantal jaren ervaring hebben.

Hoe werkt boolean search: je zet deze techniek in om proactief te zoeken naar goede kandidaten of om moeilijke vacature in te vullen.
© Workable Technology Limited 2012-2021

Je kan ook operators combineren en een heuse boolean zoekstring schrijven: (medical OR onderzoeker OR laborant OR chemical OR onderzoeker OR researcher) AND (burgerlijk ingenieur OR engineer OR technisch ingenieur).

Met X-Ray Search zoek je naar specifieke profielen op een website en dat via Google. Je voegt dan aan je boolean search een website toe. X-Ray Search is vooral handig als je op LinkedIn zoekt. Je zoekopdracht via Google ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

site:Linkedin.be front end developer AND Antwerpen

Via X-Ray Search kan je ook makkelijker zoeken op social mediakanalen (@), hashtags (#) of bestandstypes (filetype:). De mogelijkheden verschillen per platform of zoekmachine, dus bekijk even voor jou wat mogelijk is.

4. Interessant profiel gevonden? Let’s talk!

Woohoo! Je vond een superinteressant profiel – de naald in de hooiberg! Tijd voor een eerste kennismaking, bijvoorbeeld via een bericht. Neem de tijd om een goed bericht te schrijven, een eerste indruk maak je maar één keer. Stuur zeker niet hetzelfde bericht naar alle mensen die je wil aanspreken, maar schrijf op maat.

Scan het profiel van de kandidaat en denk na over wat jou oprecht interesseert. Misschien hebben jullie wel een studie gemeenschappelijk of volgen jullie hetzelfde bedrijf dat inzet op dierenbescherming? Vind een gemeenschappelijk punt en vertrek van daaruit. Laat de link naar de vacaturetekst nog even achterwege en probeer een gesprek te starten met de persoon.

Conclusie:

Door specifieke zoektermen en operators te gebruiken, kan je gericht zoeken naar de juiste kandidaten met de juiste vaardigheden, ervaringen en opleidingen die nodig zijn voor de functie. Een ander groot voordeel van Boolean Search is dat het de tijd die nodig is om kandidaten te screenen drastisch terugdringt. Door ongewenste zoekresultaten uit te sluiten, kan je je richten op de meest relevante kandidaten. Dit bespaart je heel wat kostbare tijd in het verdere verloop van de selectieprocedure.

Boolean Search helpt je het recruitment budget verlagen, omdat je gericht zoekt naar de meest relevante kandidaten. Je hebt dus tegelijkertijd een hogere slagingskans om de vacature snel in te vullen én je moet minder uitgeven aan advertentiekosten. Dus als je als recruiter snel en efficiënt de juiste kandidaten wil vinden, is Boolean Search een krachtig hulpmiddel dat je zeker wil gebruiken.

Ook meer instroom creëren voor al je vacatures?

>>>> Start vandaag het Sourcing Superhero traject

Jij hebt het talent,
wij regelen de rest!

Bij The Recruiters Academy kan je terecht als starter, junior én doorwinterde professional voor opleidingen, coaching en ondersteuning in alle recruitment processen. Je vindt bij ons dus de beste opleidingen voor recruiters.

Ben je gestart in je eerste baan als recruiter of al een ervaren professional, iedereen kan op eigen tempo bijleren via een uitgebreid aanbod aan praktische en onmiddellijk toepasbare opleidingen.

Voor jezelf of voor je medewerker, The Recruiters Academy is de plek waar jij als HR professional kan blijven groeien en ontwikkelen.

Vergelijkbare berichten