5 recruitment trends voor 2023

Survival of the friendliest

Rekruteren en recruitment trends in 2023? Gaat alles zijn gewone gangetje, of is er toch wat verandering op komst? Nieuw talent aantrekken is altijd een uitdaging geweest, maar in deze snel veranderende tijden moeten we snel kunnen schakelen. Gebruik de trends van 2023 in je voordeel. Het beste talent vinden, aantrekken en behouden doe je door deze vijf trends in je recruitment strategie te verwerken. 

Recruitment Trends – 1: le cv est passé

Of toch bijna. Een cv lezen en de puntjes afchecken: het juiste diploma, genoeg ervaring, de nodige soft- en hard skills. Jep! De ideale kandidaat om te interviewen. Toch? Nee, gelukkig verschuift de focus meer en meer naar wat mensen drijft, waarom ze solliciteren voor job X of waarom ze graag willen werken bij bedrijf Y.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan helft van de respondenten niet eens zouden overwegen om te gaan werken bij een organisatie waarvan de waarden niet aansluiten bij die van hen. Trouwens, als we alleen de boxes afchecken, nemen bedrijven sommige fantastische kandidaten niet eens in overweging. Omdat ze te oud zijn, vrouw, deeltijds willen werken, een niet-Nederlandse naam hebben…

Uitzendbureau Accent schrapte sinds 1 februari 2023 namen en leeftijden uit de cv’s die het bedrijf doorstuurt naar potentiële werkgevers. Fijn en niet fijn, want dat betekent dat er nog veel waarde wordt gehecht aan zaken die misschien helemaal weergeven wie de persoon is.

Talenten, waarden, doelen … Het is aan jou om mee te onderzoeken waar en hoe iemand het best tot zijn recht komt. Die checkskes? Die zijn echt niet meer nodig. Gelukkig!

Recruitment Trends – 2: connecteer meer & go deep

Zowel jij als recruiter als de mensen uit de talent pool waarin je vist, zoeken een echte en oprechte connectie. Investeer in de relatie met je netwerk. Geen lege standaardberichten koud de wereld insturen, maar regelmatig checken hoe het met je connecties gaat. Zie je dat iemand van job veranderde? Stuur hem een bericht. Behaalde iemand anders een bijkomend diploma? Feliciteer haar! 

Niet omdat het moet. Omdat je het wil. Omdat je het meent. Omdat de essentie van recruitment mensen en jobs matchen is. En dat kan pas als je iemand kent. Hou een vinger aan de pols. Want als je weet wat het vuurtje van een (potentiële) kandidaat harder van gaat branden – en wat het kan blussen – dan kan je als recruiter verschil maken.

Ben je op zoek naar de ideale kandidaat voor een specifieke functie? Pols dan zeker bij de hiring manager. Naar welk type persoon is die op zoek? Welke drijfveren vindt hij of zij belangrijk in het team? Welke waarden? 

Motivatie & behoeftes: twee handen op een buik!


De behoeftepiramide van Maslov structureert menselijke behoeftes volgens vijf niveaus: fysiologische behoeften, behoefte aan zekerheid, sociale behoeftes, behoefte aan erkenning en waardering, en zelfverwezenlijking.

Als recruiter kan je onderzoeken welke behoefte een kandidaat wil vervuld zien in een job. Is hij op zoek naar zekerheid? Dan zal een stabiel loon en eventuele vaste benoeming een manier zijn om hem over de streep te trekken – zeker in deze economisch onzekere tijden. Wie vooral zichzelf wil kunnen ontwikkelen, zoekt naar een functie met doorgroeimogelijkheden of uitdagingen.

Recruitment Trends – 3: de recruiter als marketeer – met de hulp van recruitmentrobots en AI

Alright! Begrippen zoals SEO, personal branding en nurture sequences komen steeds vaker aan bod. De recruiter van 2023 is dan ook meer en meer marketeer. De juiste kandidaten aantrekken gebeurt niet zomaar. Intussen werken recruiters (al dan niet samen met het marketing team) een sterke strategie uit om de juiste doelgroep te bereiken en te overtuigen van hun vacatures.

En net als in marketing eisen automatisatie en AI ook een plaatsje op in recruitment. Denk aan Lensa AI of ChatGPT. Nieuwe tools bezorgen je meer ademruimte – want administratieve en routinematige taken verlopen geautomatiseerd, waardoor je meer tijd krijgt voor de kern van je job: matches maken & talent strategy. Kandidaten krijgen sneller antwoord op hun vragen, worden gecontacteerd door bedrijven die beter bij hen passen en vinden gemakkelijker een job die hen op het lijf geschreven is. Win-win, noemen ze dat! 

Omarm de nieuwe tools, apps en platformen. Ze maken je leven makkelijker én boeiender. Leer hoe je social media kunt inzetten om de perfecte match te vinden of hoe je je merkidentiteit – ja, als recruiter heb jij ook een imago hoog te houden – optimaliseert. Je merkidentiteit is een onderdeel van je branding. Dingen zoals je merknaam, je logo, je merkkleuren, je algemene visuele stijl, je USP en je tone of voice geven weer wie jij “als merk” bent.

Recruitment Trends – 4: recruiters = gelijkwaardige business partners

We roepen het al lang: recruiters verdienen een podium. Rekruteren is meer dan een (leuk) gesprek voeren. Het is een cruciale expertise, een echte métier, die een enorme impact heeft op (de toekomst van) een organisatie. Als recruiter ben jij toch de deurwachter van een onderneming. Jouw matches bepalen mee de toekomst van een bedrijf. Belangrijker wordt het niet, toch!?

En toch… Recruitment werd lang te veel als kost en te weinig als investering bekeken. Maar organisaties worden complexer. De samenleving en stakeholders tellen steeds meer eisen. En die eisen maken het selectieproces er niet makkelijker op. Er is dus werk aan de winkel!

Gelukkig groeit het bewustzijn en wordt het strategisch belang van recruitment steeds meer erkend. Niet alleen binnen bedrijven, maar ook in HR-opleidingen! De trends van 2023 hebben dus goede dingen in petto voor ons recruiters.

Recruitment Trends – 5: be kind – survival of the friendliest

Brian Hare is antropoloog en professor aan de Duke University en onderzoekt de evolutie van cognitie, door zowel mensen, primaten (vooral bonobo’s en chimpansees) en soorten waarvan de cognitie convergeert met de onze (zoals huishonden) te bestuderen. 

Brian Hare: survival of the friendliest - de recruitment trend van 2023.

Uit dat onderzoek blijkt dat onder andere (hyper)sociale eigenschappen ervoor gezorgd hebben dat de homo sapiens neanderthalers en andere concurrenten kon verslaan. Niks nieuws onder de zon, toch? Niet de sterkste, maar wel de vriendelijkste & sociaalste wint. Een wetenschappelijke onderbouwing, en dus niet zomaar een van de vijf trends, voor onze slogan #bekind. 

Zet dus zonder schroom in op je ‘softe’ kant. Wees vriendelijk, wees mild, wees aardig. Gemeend en authentiek. Want zo win je altijd. Dit betekent dat je je recruitment marketing ook moet personaliseren. Een sterke en authentieke connectie opbouwen met een kandidaat doe je door de juiste tools in te zetten om je ‘softe’ kant te kunnen tonen.

Deze trends gemakkelijk omzetten in de praktijk?

Jij hebt het talent,
wij regelen de rest!

Bij The Recruiters Academy kan je terecht als starter, junior én doorwinterde professional voor opleidingen, coaching en ondersteuning in alle recruitment processen. Je vindt bij ons dus de beste opleidingen voor recruiters.

Ben je gestart in je eerste baan als recruiter of al een ervaren professional, iedereen kan op eigen tempo bijleren via een uitgebreid aanbod aan praktische en onmiddellijk toepasbare opleidingen.

Voor jezelf of voor je medewerker, The Recruiters Academy is de plek waar jij als HR professional kan blijven groeien en ontwikkelen.

Vergelijkbare berichten