blog_intake

Een goede intake is het halve werk!

Naar welke kandidaat ben je op zoek? Dat is de fundamentele vraag die een hiring manager moet kunnen beantwoorden. Een duidelijk profiel zorgt natuurlijk voor betere kandidaten. Daarom is een goede intake van fundamenteel belang voor een heldere vacaturetekst.

Investeer in een goede intake

‘Dag Julie,

We zijn op zoek naar een nieuwe medewerker. Je vindt de vacature in de bijlage. Opstart: zo snel mogelijk. Eigenlijk zoeken we hetzelfde profiel als Tom, die we onlangs aangeworven hebben.

Vg,Eva
Teamlead Sales’

Als recruiter krijg je waarschijnlijk wekelijks zulke mailtjes. De boodschap: we zoeken een ‘tweede Tom’. Maar is het wel slim om op zoek te gaan naar iemand met exact hetzelfde profiel?
Sinds de vorige aanwerving veranderden er zeker zaken, en een divers team heeft veel voordelen: een team profiteert van de kracht van verscheidenheid. Niet onze woorden, maar een quote uit het boek Strategische personeelsplanning in 6 stappen. En we hadden het zelf niet beter kunnen zeggen.

YES! I Think it’s a great idea to interview four candidates before deciding what your real hiring requirements are.

… SAID NO RECRUITER EVER.

Een goede intake is fundamenteel voor het vervolg van je rekruteringsproces.

Al in de eerste fase – die van de intake – kan je als recruiter verschil maken. Want een grondige intake zorgt voor een vlotte selectieprocedure. Voor je begint te zoeken naar een kandidaat, spreek je best eerst goed door wat een hiring manager verwacht van een nieuwe medewerker en hoe hij of zij de samenwerking ziet.

Een paar voorbeeldvragen:

  • Wat maakt jouw team uniek?
  • Waarom opende je deze vacature?
  • Welke competentie is absoluut essentieel?
  • Wat gebeurt er als we de vacature niet ingevuld krijgen? 

Neem je tijd voor deze vragen. Vergeet ze niet – ook niet als het snel moet gaan!
Wil je er zeker van zijn dat je geen enkele vraag over het hoofd ziet, download dan de ultieme toolkit voor een succesvolle intake – met handig sjabloon.

5 vuistregels

1. Durf een hiring manager te challengen

Hiring managers hebben vaak overvolle agenda’s. Het is als recruiter niet gemakkelijk om de man of vrouw in kwestie te pakken te krijgen. En het is al helemaal een uitdaging om de vraag te stellen: ‘Welke persoon zoek je juist?’ Want dat is toch jouw job?

Nee. Want hoe beter jij de vacature begrijpt – van bij de opstart van het rekruteringsproces – hoe sneller en beter de selectieprocedure daarna zal verlopen. Vraag dus zeker genoeg tijd van een hiring manager. Een half uurtje investeren bij de intake maakt vaak uren verschil tijdens het vervolg van de selectieprocedure.

2. Stel de juiste vragen

Natuurlijk wil je als recruiter graag weten wat de taken van het team zijn. Maar die informatie is niet altijd even interessant om te weten welk profiel je moet zoeken. Durf dus ook te vragen waarom een kandidaat zou moeten kiezen voor deze job. Op deze steeds krapper wordende arbeidsmarkt is solliciteren geen eenrichtingsverkeer.

Wil je meer juiste vragen? Download onze gratis lijst 30 ijzersterke interviewvragen!

3. Voorbereiding is key

Waar in het organogram situeert de functie zich? Hoe zit het team of de afdeling in mekaar? Welke doelen moeten ze behalen? 

Hoe beter jij voorbereid bent, hoe makkelijker de intake zal verlopen. Als jij de basiskennis al hebt, kan je het gesprek meteen richten op de essentie ervan: de opengestelde vacature. 

4. Communiceer de verwachtingen

Het intakegesprek is het uitgelezen moment om verwachtingen te bespreken – ook die van jou. Zo kan je meteen het verdere verloop van de sollicitatieprocedure afstemmen en een aantal deadlines en data afspreken: de uiterste sollicitatiedatum, data voor de gesprekken of assessments.

Tijdens dit gesprek leg je een basis voor je verdere relatie met de hiring manager. Toon hem dus dat je een expert bent en communiceer ook jouw verwachtingen.

5. Vertaal de info in een kick-ass vacaturetekst

Heb je tijdens de intake goed doorgevraagd? Dan heb je nu alle input voor een steengoede vacaturetekst: van info over de bedrijfscultuur, de werkgever en het team tot achtergrondinformatie. Vermijd lege woorden en containerbegrippen. Op zoek naar een flexibele medewerker? Of een dynamische kandidaat? Je weet nu wat de hiring manager echt bedoelt met deze woorden en je kan ze concretiseren.

Vergelijkbare berichten