/ / Feedback geven aan een afgewezen kandidaat

Feedback geven aan een afgewezen kandidaat

Hoe wijs je een sollicitant af zonder potten te breken?

Een kandidaat afwijzen. Nooit plezant, maar wel een onvermijdelijk onderdeel van elk rekruteringsproces. Hoe je iemand afwijst – en hem feedback geeft – heeft veel impact op je eigen reputatie, en op de employer branding van je bedrijf. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven met een positieve reputatie twee keer zoveel sollicitanten hebben dan ondernemingen met een negatieve reputatie. Dus: aan de slag met die feedback! Deze vijf tips zetten je op weg. 

1. Geef persoonlijke feedback 

Vuistregel nummero uno: Heb je de kandidaat persoonlijk ontmoet (of digitaal, dat telt ook), dan geef je hem persoonlijke feedback. Geen onpersoonlijke no-reply-mails. Geen standaardberichten. En helemaal not done…geen feedback geven. Aan ghosting is weinig professioneels aan. Niet doen, dus. 

Een afwijzing per mail stuur je alleen direct na de eerste stappen in het sollicitatieproces de sollicitatie. Bedank de kandidaat daarin voor zijn tijd en voor de moeite, en vertel hem dat de job naar iemand anders ging. Vind je het moeilijk om een goede afwijzingsmail te sturen?

Wij verzamelden voor jou de beste e-mailsjablonen. Check ze hier uit. 

2. Geef zo snel mogelijk feedback

Je vond de perfecte kandidaat voor de job. Fantastisch! Nadat je hem of haar het goede nieuws verteld hebt, zal je de afgewezen kandidaten op de hoogte moeten brengen van de beslissing. Doe dat zo snel mogelijk. De kans is groot dat de kandidaat nog andere sollicitaties heeft lopen en wacht op nieuws. Laat hem niet nodeloos lijden tot jij je moed bijeengeraapt hebt om je telefoon op te nemen. Even op de tanden bijten, is de boodschap! 

Tip van The Recruiters 

Manage de verwachtingen van een kandidaat doorheen het hele sollicitatieproces. Dat kost tijd en vraagt een inspanning, maar levert een tevreden sollicitant op die zicht heeft op de volgende stappen en weet wanneer hij nieuws mag verwachten.  En een fijne candidate experience…die draagt bij tot een positief imago van je bedrijf! 
Patricia Oeyen – Co-Founder The Recruiters Academy

3. Geef eerlijke en constructieve feedback 

Goede feedback is recht voor de raap. Bijvoorbeeld: “Hoewel we erg onder de indruk waren van jouw vaardigheden, hebben we besloten te kiezen voor iemand met meer praktische sales-ervaring.”  Met constructieve feedback kan de kandidaat actief aan de slag.  Meestal is hij ook dankbaar voor je eerlijkheid.  

Maak geen valse beloften. Zie je de kandidaat eigenlijk nooit in je bedrijf werken, wens hem dan ‘het beste voor de toekomst’. Wekte een sollicitant wel je interesse? Hou er dan contact mee. LinkedIn is daarvoor een handig medium – ook om kandidaten op de hoogte te houden van interessante vacatures. 

Mister Burns en Smithers praten over eerlijke feedback

4. Sandwich je boodschap

Ene met hesp, ene met kaas. Nee, alle gekheid op een stokje. De sandwichmethode is zo oud als de straat en intussen vrij doorzichtig: de kandidaat weet dat er na de positieve feedback negatieve punten volgen. De kans is trouwens ook groot dat hij zich alleen focust op de positieve punten en de negatieve vergeet. Of omgekeerd. Niet doen, dus, dat sandwichen. 

Het is fijner om de negatieve punten te bespreken in een dialoog met de kandidaat. Dan ligt de nadruk niet zozeer op wat niet goed was, maar wel op hoe het beter kan: de groeikansen. Denk voor je in gesprek gaat met de afgewezen kandidaat, ook al even na over de positieve punten. Waarvan waren jullie onder de indruk? Wat is je bijgebleven? Hoe gedroeg de kandidaat zich? Werden jullie omvergeblazen door zijn sterke communicatieskills of sprak de kandidaat vloeiend Russisch? Zeg dat dan ook op een hartelijke en authentieke manier.  

Het toont de kandidaat dat je hem persoonlijk aanspreekt en dat je nog weet hoe het sollicitatiegesprek verliep. En…het helpt hem natuurlijk ook om die bittere pil te slikken.

We all need people who will give us feedback. 
That’s how we improve.

Bill Gates

5. Vraag zelf ook om feedback

Een jobkandidaat is eigenlijk een klant die je tevreden wil houden. Een boutade? Misschien.  Vraag daarom op het einde van het gesprek hoe de kandidaat het selectieproces ervaren heeft. Had jij als recruiter iets anders of beter kunnen? Door feedback te vragen aan kandidaten, voelen zij dat hun mening telt. En… doe natuurlijk ook iets met de feedback die je kreeg! 

Interessant? Wil je meer leren over feedback geven? Schrijf je dan in voor onze  opleiding MASTERCLASS constructieve feedback geven. En wij maken van jou een feedback-superhero! 

_Element2_rood

Rekruteren kan je leren!

Rekruteren kan je leren, daar zijn wij rotsvast van overtuigd. The Recruiters Academy ontwikkelde daarom interessante, praktische en onmiddellijk bruikbare opleidingen, toolkits, lifesavers en andere resources.

Gelijkaardige berichten