blog_candidatexp2

Top 6 tips voor een uitstekende candidate experience

Een positieve candidate experience geeft je kandidaten het gevoel dat ze gewaardeerd en gerespecteerd worden. Een negatieve candidate experience heeft dan weer precies het tegenovergestelde effect: kandidaten lopen voortaan liever in een grote boog om jou heen. Je zet dus maar beter je beste beentje voor als je toptalenten wil strikken! Met deze top 6 tips zorg jij voortaan voor een uitstekende candidate experience.

Vroeger – toen de dieren nog spraken – hadden werkgevers macht over kandidaten. Iedereen was opzoek naar werk en het was de moeite niet om te investeren in een goede Candidate Experience. 

Maar die tijden zijn voorbij. 

Dankzij de historisch lage werkloosheidscijfers van de laatste jaren, namen de kandidaten de macht over. Vandaag zijn zij (minstens) even selectief in hun zoektocht naar een toekomstige werkgever dan omgekeerd het geval is. Candidate experience is daarom superbelangrijk geworden. 

Candidate experience is de optelsom van de interacties die een kandidaat met een onderneming heeft tijdens het rekruteringsproces. Die ervaring start bij de eerste kennismaking met de website en eindigt bij de onboarding (daarna spreken we van employee experience). Tijdens al deze touch points krijg je de kans om een (goede) indruk na te laten bij sollicitanten.

Waarom de ervaring van een sollicitant ertoe doet

Volgens een onderzoek van Careerbuilder is zo’n 78% van de kandidaten ervan overtuigd dat de manier waarop ze worden behandeld tijdens het wervingsproces, weerspiegelt hoe het bedrijf zijn werknemers behandelt. Door je kandidaten een positieve ervaring te geven, verhoog je dus meteen je aantrekkelijkheid als werkgever. 

Een uitstekende candidate experience is een intensief, maar heel erg waardevol proces.
Een uitstekende candidate experience is een intensief, maar heel erg waardevol proces.

Een chaotisch wervingsproces of een gebrek aan informatie frustreren kandidaten. En in onze verbonden wereld is het heel gemakkelijk om je mening (over een bedrijf) heel snel te delen. Misschien is er nu geen match tussen kandidaat en bedrijf, maar morgen wel. Behandel een kandidaat die niet weerhouden is op een even fijne manier als je topkandidaat.  

Hoe creëer je een uitstekende candidate experience? 

 Een woord: communicatie. Elke positieve of negatieve interactie met je sollicitant beïnvloedt je employer branding. 

1. Luister en communiceer 

De beste recruiters communiceren consistent. Ook als ze minder goed nieuws brengen. Het is simpel: behandel een kandidaat zoals jij zelf wil behandeld worden. Heeft iemand de tijd genomen om te solliciteren op een advertentie, dan ben jij hem uit beleefdheid een antwoord verschuldigd.  Een goede candidate experience begint dus bij consistente communicatie.

De manier waarop je jezelf als recruiter presenteert en de manier waarop je een potentiële werknemer behandelt, beïnvloedt heel sterk welke indruk je bij hem of haar achterlaat.  

Stel een automatische reactie in, waarin kandidaten informatie krijgen over het vervolg van het sollicitatieproces en hoe lang het zal duren voor ze antwoord krijgen. Een van de meest voorkomende frustraties bij sollicitanten is dat ze niets horen van het bedrijf waarbij ze solliciteerden.  

2. Besteed aandacht aan je online imago 

  • Reageer altijd eerlijk en proactief of commentaren op je sociale mediaposts en publicaties.  
  • Hou je website up-to-date en maak hem uitnodigend. 
  • Zorg voor een eenvoudig sollicitatieproces. Vergeet de mobiele applicaties niet. Ook AI speelt een rol in de candidate experience, denk bijvoorbeeld aan chatbots.  
    Dankzij al die nieuwe technologische ontwikkelingen hebben recruiters vandaag geen excuus meer om problemen aan te pakken die een positieve candidate experience belemmerden, zoals een groot aantal sollicitanten. 

3. Eerlijk duurt het langst 

Wees consistent en eerlijk als je een kandidaat feedback geeft. Doe geen beloftes die je niet kan nakomen en draai ook niet rond de pot. Wees duidelijk en tegelijk dankbaar voor de tijd en de interesse van een kandidaat. Persoonlijke feedback geven heeft een enorme invloed op de candidate experience. Goede feedback geven kan je leren. Hoe? Je leest het in dit artikel.

4. Een jobinterview is tweerichtingsverkeer 

Een jobinterview op de oude manier? Nee, dank je! Voor jou geen voorspelbare vragen die de kandidaat dwingen om zichzelf te verkopen. Interviewen is tweerichtingsverkeer. Creëer een open sfeer en voer een oplossingsgericht gesprek – stel gedragsgerichte interviewvragen. Dat betekent dat je een probleem voorlegt aan de kandidaat en jullie samen de oplossing bespreken.  

Een uitstekende candidate experience begint alvast met goede afspraken maken.
Foto door Andrea Piacquadio via Pexels

Ook al voel je na vijf minuten dat dit gesprek niet zal leiden tot een goeie match, blijf dan toch hoffelijk en geef de kandidaat zijn tijd. Een kandidaat met een positieve candidate experience kan je namelijk toevoegen aan je talent pool en later contacteren voor een andere functie.

5. Voorbereiding is key 

Geloof ons, een kandidaat merkt het meteen als je zijn of haar cv nauwelijks hebt bekeken. En dat is absoluut not done. Niet alleen omdat het onprofessioneel is, maar ook gewoon omdat dat onrespectvol is naar de kandidaat. Als je een interview inplant, blokkeer dan eerst ook altijd zo’n kwartier tot dertig minuten voorbereidingstijd. Zorg er ook voor de dat de vergaderzaal opgeruimd is en laat je kandidaat niet wachten.  

6. Goede afspraken maken goede vrienden 

Op het einde van je interview zet je de agenda voor de volgende stappen: Wanneer mag de kandidaat feedback verwachten? Welke stappen komen er nog aan in het rekruteringsproces? Heeft de kandidaat zelf nog vragen? Maak er dan zeker tijd voor om deze te beantwoorden. 

Met deze tips zal bij je kandidaat een goede indruk nalaten. Je bezorgt hem of haar met andere woorden een goede candidate experience, die misschien wel leidt tot goede mond aan mond reclame (lees: meer talent in jouw netwerk!).

Conclusie: transparantie en persoonlijke communicatie zijn niet weg te denken

Elke recruiter streeft naar een uitstekende candidate experience om toptalent aan te trekken en te behouden. Door een transparant, efficiënt en persoonlijk sollicitatieproces te bieden, voelen kandidaten zich gewaardeerd en gerespecteerd. Het is essentieel om daarom open te communiceren, feedback te geven en kandidaten op de hoogte te houden van de voortgang van hun sollicitatie.

Daarnaast kan het personaliseren van het sollicitatieproces en het bieden van een aantrekkelijk en informatief employer brand een positieve indruk achterlaten bij kandidaten. Door te investeren in een uitstekende candidate experience, kunnen recruiters niet alleen de kwaliteit van hun aanwervingen verbeteren, maar ook hun reputatie en merk versterken. Het is daarom van cruciaal belang om de kandidaat centraal te stellen in het wervingsproces en te streven naar een naadloze en positieve ervaring voor elke sollicitant.

Meer gratis kennis?

Schrijf je in voor onze learning lunches

Jij hebt het talent,
wij regelen de rest!

Bij The Recruiters Academy kan je terecht als starter, junior én doorwinterde professional voor opleidingen, coaching en ondersteuning in alle recruitment processen. Je vindt bij ons dus de beste opleidingen voor recruiters.

Ben je gestart in je eerste baan als recruiter of al een ervaren professional, iedereen kan op eigen tempo bijleren via een uitgebreid aanbod aan praktische en onmiddellijk toepasbare opleidingen.

Voor jezelf of voor je medewerker, The Recruiters Academy is de plek waar jij als HR professional kan blijven groeien en ontwikkelen.

Vergelijkbare berichten